לק"י
כה. סֵפֶר הָעֵרֶב רַב עַל פִּי הַזֹּהַר הַקָּדוֹשׁ – 226 עַמּוּדִים.
כו. סֵפֶר הָעֵרֶב רַב עַל פִּי הָאֲרִיזַ"ל – 178 עַמּוּדִים.
כז. הָעֵרֶב רַב וְכָל הַמִּסְתַּעֵף חֵלֶק רִאשׁוֹן – עַל פִּי סֵפֶר הַזֹּהַר סֵדֶר בְּרֵאשִׁית – 36 עַמּוּדִים.
כח. הָעֵרֶב רַב וְכָל הַמִּסְתַּעֵף חֵלֶק שֵׁנִי – עַל פִּי סֵפֶר הַזֹּהַר סֵדֶר שְׁמוֹת – 70 עַמּוּדִים.
כט. הָעֵרֶב רַב וְכָל הַמִּסְתַּעֵף חֵלֶק שְׁלִישִׁי – עַל פִּי סֵפֶר הַזֹּהַר סֵדֶר וַיִּקְרָא – 20 עַמּוּדִים.
ל. הָעֵרֶב רַב וְכָל הַמִּסְתַּעֵף חֵלֶק רְבִיעִי – עַל פִּי סֵפֶר הַזֹּהַר סֵדֶר בַּמִּדְבָּר – 54 עַמּוּדִים.
לא. הָעֵרֶב רַב וְכָל הַמִּסְתַּעֵף חֵלֶק חֲמִישִׁי – עַל פִּי סֵפֶר הַזֹּהַר סֵדֶר דְּבָרִים – 26 עַמּוּדִים.
לב. הָעֵרֶב רַב וְכָל הַמִּסְתַּעֵף חֵלֶק שִׁשִּׁי – עַל פִּי סֵפֶר הַקָּדוֹשׁ תִּקּוּנֵי זֹהַר – 90 עַמּוּדִים.
לג. הָעֵרֶב רַב וְכָל הַמִּסְתַּעֵף חֵלֶק שְׁבִיעִי – עַל פִּי סֵפֶר הַקָּדוֹשׁ זֹהַר חָדָשׁ – 30 עַמּוּדִים.
לד. הָעֵרֶב רַב וְכָל הַמִּסְתַּעֵף חֵלֶק שְׁמִינִי – עַל פִּי סֵפֶר הַקָּדוֹשׁ עֵץ חַיִּים לְרַבֵּינוּ הָאֲרִיזַ"ל – 16 עַמּוּדִים.
לה. הָעֵרֶב רַב וְכָל הַמִּסְתַּעֵף חֵלֶק תְּשִׁיעִי – עַל פִּי סֵפֶר הַקָּדוֹשׁ שַׁעַר הַגִּלְגּוּלִים לְרַבֵּינוּ הָאֲרִיזַ"ל – 12 עַמּוּדִים.
לו. הָעֵרֶב רַב וְכָל הַמִּסְתַּעֵף חֵלֶק עֲשִׂירִי – עַל פִּי סֵפֶר הַקָּדוֹשׁ שַׁעַר הַפְּסוּקִים לְרַבֵּינוּ הָאֲרִיזַ"ל – 64 עַמּוּדִים.
לז. הָעֵרֶב רַב וְכָל הַמִּסְתַּעֵף חֵלֶק י"א – עַל פִּי סֵפֶר הַקָּדוֹשׁ שַׁעַר הַלִּקּוּטִים לְרַבֵּינוּ הָאֲרִיזַ"ל – 44 עַמּוּדִים.
לח. הָעֵרֶב רַב וְכָל הַמִּסְתַּעֵף חֵלֶק י"ב – עַל פִּי סֵפֶר הַקָּדוֹשׁ עֵץ הַדַּעַת טוֹב עַל הַתּוֹרָה לְרַבֵּינוּ הָאֲרִיזַ"ל – 128 עַמּוּדִים.
לט. הָעֵרֶב רַב וְכָל הַמִּסְתַּעֵף חֵלֶק י"ג – עַל פִּי סְפָרִים הַקְּדוֹשִׁים שַׁעַר מַאַמְרֵי רַשְׁבִּ"י, לִקּוּטֵי תּוֹרָה, מִשְׁנַת חֲסִידִים, לְרַבֵּינוּ הָאֲרִיזַ"ל – 16 עַמּוּדִים.
מ. הָעֵרֶב רַב וְכָל הַמִּסְתַּעֵף חֵלֶק י"ד – מַנְהִיגֵי הַדּוֹר הָאַחֲרוֹן קֹדֶם בִּיאַת הַמָּשִׁיחַ – יַלְקוּט מַאֲמָרִים דִּבּוּרֵי נְבוּאָה וְרוּחַ הַקֹּדֶשׁ מִצַּדִּיקִים הַקּוֹדְמִים מַה שֶּׁנִּבְּאוּ עַל מַנְהִיגֵי הַדּוֹר הָאַחֲרוֹן הַלָּזֶה בְּעִקְבְתָא דִּמְשִׁיחָא, מְיֻסָּד מֵהַזֹּהַר הַקָּדוֹשׁ וּמֵהָאֲרִ"י הַקָּדוֹשׁ – 54 עַמּוּדִים.
מא. הָעֵרֶב רַב וְכָל הַמִּסְתַּעֵף חֵלֶק ט"ו – מַנְהִיגֵי הָעֵרֶב רַב וְהַסִּטְרָא אָחֳרָא בַּדּוֹר הָאַחֲרוֹן לִפְנֵי בִּיאַת הַמָּשִׁיחַ – יַלְקוּט מַאֲמָרִים דִּבּוּרֵי נְבוּאָה וְרוּחַ הַקֹּדֶשׁ מִזֹּהַר הַקָּדוֹשׁ וּמֵהָאֲרִ"י הַקָּדוֹשׁ, וּמֵהַבַּעַל שֵׁם טוֹב הַקָּדוֹשׁ וְתַלְמִידָיו הַקְּדוֹשִׁים זְכוּתָם יָגֵן עָלֵינוּ, שֶׁבְּאַחֲרִית הַיָּמִים יִהְיוּ רֹב הַמַּנְהִיגִים וְהָרָאשִׁים מֵהָעֵרֶב רַב, וְסִימָנִים אֵיךְ לְהַכִּירָם, וְגֹדֶל הַחִיּוּב לְהִתְרַחֵק מֵהֵם וּמֵהֲמוֹנָם, וְהַצֹּרֶךְ לְהִתְפַּלֵּל וּלְהִנָּצֵל מֵהֶם, וּבֵאוּרִים בְּעִנְיָנִים אֵלּוּ – 60 עַמּוּדִים.
מב. הָעֵרֶב רַב וְכָל הַמִּסְתַּעֵף חֵלֶק ט"ז – מַנְהִיגֵי הָעֵרֶב רַב וְהַסִּטְרָא אָחֳרָא – יַלְקוּט מַאֲמָרִים דִּבּוּרֵי נְבוּאָה וְרוּחַ הַקֹּדֶשׁ מֵהַזֹּהַר הַקָּדוֹשׁ וּמֵהָאֲרִ"י הַקָּדוֹשׁ וּמֵהַבַּעַל שֵׁם טוֹב הַקָּדוֹשׁ וְתַלְמִידָיו הַקְּדוֹשִׁים שֶׁבְּאַחֲרִית הַיָּמִים יִהְיוּ רֹב הַמַּנְהִיגִים וְהָרָאשִׁים מֵהָעֵרֶב רַב, וְסִימָנִים אֵיךְ לְהַכִּירָם, וְגֹדֶל הַחִיּוּב לְהִתְרַחֵק מֵהֵם וּמֵהֲמוֹנָם, וְהַצֹּרֶךְ לְהִתְפַּלֵּל וּלְהִנָּצֵל מֵהֶם, וּבֵאוּרִים רַבִּים בְּעִנְיָנִים אֵלּוּ. – 38 עַמּוּדִים.
מג. הָעֵרֶב רַב וְכָל הַמִּסְתַּעֵף חֵלֶק י"ז – לִקּוּט מִסִּפְרֵי קַבָּלָה וּמוּסָר – 58 עַמּוּדִים.
מד. הָעֵרֶב רַב וְכָל הַמִּסְתַּעֵף חֵלֶק י"ח – לִקּוּט מִסִּפְרֵי קַבָּלָה וּמוּסָר – 364 עַמּוּדִים.
בְּסִפְרֵי "הָעֵרֶב רַב" הַנִּזְכָּרִים לְעֵיל:
בָּהֶם מְבֹאָר גֹּדֶל עִנְיַן חִיּוּב הַלִּמּוּד וְלַחֲקֹר מַעֲשֵׂי וְעִנְיְנֵי הָעֵרֶב רַב, וְאֵיךְ שֶׁצְּרִיכִים לִלְחֹם נֶגְדָּם, שֶׁמְּקַלְקְלִים אֶת כָּל עַם יִשְׂרָאֵל בְּכָל הָעוֹלָם כֻּלּוֹ, וְעוֹקְרִים כָּל הַמִּצְווֹת שֶׁבְּתוֹרָתֵנוּ הַקְּדוֹשָׁה. - גַּם מְבֹאָר בָּהֶם הַשָּׂכָר הַגָּדוֹל לְמִי שֶׁעוֹסֵק לְהַצִּיל אֶת עַם יִשְׂרָאֵל מִן הָעֵרֶב רַב, וּמְעוֹרֵר אֶת הָרַבִּים שֶׁלֹּא יִפְּלוּ בְּרִשְׁתָּם חַס וְשָׁלוֹם. - עוֹד מְבֹאָר, שֶׁהָעֵרֶב רַב הֵם רַמָּאִים כִּנְחָשִׁים וְעַקְרַבִּים, כַּמְבֹאָר אֲבָל נְחָשִׁים וְעַקְרַבִּים יֵשׁ בּוֹ. וְזֶה לְשׁוֹנוֹ: וּנְחָשִׁין וְעַקְרַבִּין דִּילֵהּ אִינוּן עֵרֶב רַב. (זֹהַר חָדָשׁ פָּרָשַׁת יִתְרוֹ מַאֲמָר ז' יְמֵי בְּרֵאשִׁית). - עוֹד מְבֹאָר בָּהֶם, גֹּדֶל הַחִיּוּב שֶׁמֻּטָּל עַל כָּל אִישׁ וְאִישׁ לִהְיוֹת בָּקִי בָּהֶם בִּפְרָטוּתֵיהֶם וּבְדִקְדּוּקֵיהֶם, כִּי בְּזֶה תָּלוּי יְסוֹד קְדֻשַּׁת יִשְׂרָאֵל, וּבוֹ תָּלוּי גַּם כֵּן בִּיאַת מְשִׁיחַ בֶּן דָּוִד, כְּמוֹ שֶׁגִּלָּה לָנוּ הָעֵץ חַיִּים בְּהַקְדָּמָתוֹ.
בספר דברי חיים בהשמטות לפרשת ויקהל כתב וזה לשונו, דלפני ביאת המשיח יהיו רוב הרבנים מהערב רב כו', וזה לשון הדברי חיים שם: כי ישראל בעצמן קדושים אך הערב רב כל חסדים דעבדי לגרמייהו עבדו כנראה בעליל שהרבנים והחסידים והבעלי בתים שבדור המה בעונותינו הרבים רובן מערב רב ורוצים לשרור על הציבור וכל מעשיהם רק לגרמייהו לקבל כבוד וממון ולכן אין להתחבר רק אם עובדים באמת שמוסרים נפשם לד' לא לקבל שום תועלת לעצמם, עד כאן עיין שם עוד.
איתא בבני יששכר (מאמרי חודש אדר): כתות הערב רב אשר בקרבנו הם יושבים, מינים מוסרים אפיקורסים, הן המה משורש עמלק הדעת דסטרא אחרא ער"ב ר"ב גימטריא דע"ת [1] כאשר תראה בדורות הללו אשר בעונותינו הרבים נתרבה האפיקורסות, וגם אותן דקיימין כלי חמס על ישראל לפשוט את עורם מעליהם בעצות רעות בחוקים לא טובים ודי למבין, עד כאן. ובזוהר חי פרשת בראשית (דף קי"ג) כתב וזה לשונו: ועתה רוב הדור עם הראשים שלהם הם מערב רב, עד כאן.
[1] ואפשר לפרש דהנה הערב רב כל עבודתם הוא לבלבל הדעת של עם בני ישראל, ובמקום לעורר אותם בתשובה ומעשים טובים ולדעת השכר והעונש, וללמוד ספרי מוסר, מבלבלים השכל שלהם כי עיקר העבודה הוא לבנות המפלגה בדיוק כמו הדור הפלגה, וכך נעשה לנו שם ובונים להם הרבה בנינים ובתי כנסיות, והכל למען לבנות להם שם, וכך עוברים על כל התורה כולה, כי כל העבודה שלהם הוא לבנות העבודה זרה יותר גדולה, ולכן מתדלדלים מטה מטה, כמו שכתוב בעץ חיים בהקדמתו, הקדמה א' וכו'.
הערב רב ישלטו חמישה במינם [סימנם נג"ע ר"ע] ויבנו בתי כנסיות, רק כדי להתגבר בכך על העם כמבואר בזוהר בראשית ("כתם פז" מהגאון המקובל האלוקי עיר וקדוש כמורנו הרבי רבי שמעון לביא זצוק"ל בעל מחבר זמר "בר יוחאי" בדף פ"ה)
כו. סֵפֶר הָעֵרֶב רַב עַל פִּי הָאֲרִיזַ"ל – 178 עַמּוּדִים.
כז. הָעֵרֶב רַב וְכָל הַמִּסְתַּעֵף חֵלֶק רִאשׁוֹן – עַל פִּי סֵפֶר הַזֹּהַר סֵדֶר בְּרֵאשִׁית – 36 עַמּוּדִים.
כח. הָעֵרֶב רַב וְכָל הַמִּסְתַּעֵף חֵלֶק שֵׁנִי – עַל פִּי סֵפֶר הַזֹּהַר סֵדֶר שְׁמוֹת – 70 עַמּוּדִים.
כט. הָעֵרֶב רַב וְכָל הַמִּסְתַּעֵף חֵלֶק שְׁלִישִׁי – עַל פִּי סֵפֶר הַזֹּהַר סֵדֶר וַיִּקְרָא – 20 עַמּוּדִים.
ל. הָעֵרֶב רַב וְכָל הַמִּסְתַּעֵף חֵלֶק רְבִיעִי – עַל פִּי סֵפֶר הַזֹּהַר סֵדֶר בַּמִּדְבָּר – 54 עַמּוּדִים.
לא. הָעֵרֶב רַב וְכָל הַמִּסְתַּעֵף חֵלֶק חֲמִישִׁי – עַל פִּי סֵפֶר הַזֹּהַר סֵדֶר דְּבָרִים – 26 עַמּוּדִים.
לב. הָעֵרֶב רַב וְכָל הַמִּסְתַּעֵף חֵלֶק שִׁשִּׁי – עַל פִּי סֵפֶר הַקָּדוֹשׁ תִּקּוּנֵי זֹהַר – 90 עַמּוּדִים.
לג. הָעֵרֶב רַב וְכָל הַמִּסְתַּעֵף חֵלֶק שְׁבִיעִי – עַל פִּי סֵפֶר הַקָּדוֹשׁ זֹהַר חָדָשׁ – 30 עַמּוּדִים.
לד. הָעֵרֶב רַב וְכָל הַמִּסְתַּעֵף חֵלֶק שְׁמִינִי – עַל פִּי סֵפֶר הַקָּדוֹשׁ עֵץ חַיִּים לְרַבֵּינוּ הָאֲרִיזַ"ל – 16 עַמּוּדִים.
לה. הָעֵרֶב רַב וְכָל הַמִּסְתַּעֵף חֵלֶק תְּשִׁיעִי – עַל פִּי סֵפֶר הַקָּדוֹשׁ שַׁעַר הַגִּלְגּוּלִים לְרַבֵּינוּ הָאֲרִיזַ"ל – 12 עַמּוּדִים.
לו. הָעֵרֶב רַב וְכָל הַמִּסְתַּעֵף חֵלֶק עֲשִׂירִי – עַל פִּי סֵפֶר הַקָּדוֹשׁ שַׁעַר הַפְּסוּקִים לְרַבֵּינוּ הָאֲרִיזַ"ל – 64 עַמּוּדִים.
לז. הָעֵרֶב רַב וְכָל הַמִּסְתַּעֵף חֵלֶק י"א – עַל פִּי סֵפֶר הַקָּדוֹשׁ שַׁעַר הַלִּקּוּטִים לְרַבֵּינוּ הָאֲרִיזַ"ל – 44 עַמּוּדִים.
לח. הָעֵרֶב רַב וְכָל הַמִּסְתַּעֵף חֵלֶק י"ב – עַל פִּי סֵפֶר הַקָּדוֹשׁ עֵץ הַדַּעַת טוֹב עַל הַתּוֹרָה לְרַבֵּינוּ הָאֲרִיזַ"ל – 128 עַמּוּדִים.
לט. הָעֵרֶב רַב וְכָל הַמִּסְתַּעֵף חֵלֶק י"ג – עַל פִּי סְפָרִים הַקְּדוֹשִׁים שַׁעַר מַאַמְרֵי רַשְׁבִּ"י, לִקּוּטֵי תּוֹרָה, מִשְׁנַת חֲסִידִים, לְרַבֵּינוּ הָאֲרִיזַ"ל – 16 עַמּוּדִים.
מ. הָעֵרֶב רַב וְכָל הַמִּסְתַּעֵף חֵלֶק י"ד – מַנְהִיגֵי הַדּוֹר הָאַחֲרוֹן קֹדֶם בִּיאַת הַמָּשִׁיחַ – יַלְקוּט מַאֲמָרִים דִּבּוּרֵי נְבוּאָה וְרוּחַ הַקֹּדֶשׁ מִצַּדִּיקִים הַקּוֹדְמִים מַה שֶּׁנִּבְּאוּ עַל מַנְהִיגֵי הַדּוֹר הָאַחֲרוֹן הַלָּזֶה בְּעִקְבְתָא דִּמְשִׁיחָא, מְיֻסָּד מֵהַזֹּהַר הַקָּדוֹשׁ וּמֵהָאֲרִ"י הַקָּדוֹשׁ – 54 עַמּוּדִים.
מא. הָעֵרֶב רַב וְכָל הַמִּסְתַּעֵף חֵלֶק ט"ו – מַנְהִיגֵי הָעֵרֶב רַב וְהַסִּטְרָא אָחֳרָא בַּדּוֹר הָאַחֲרוֹן לִפְנֵי בִּיאַת הַמָּשִׁיחַ – יַלְקוּט מַאֲמָרִים דִּבּוּרֵי נְבוּאָה וְרוּחַ הַקֹּדֶשׁ מִזֹּהַר הַקָּדוֹשׁ וּמֵהָאֲרִ"י הַקָּדוֹשׁ, וּמֵהַבַּעַל שֵׁם טוֹב הַקָּדוֹשׁ וְתַלְמִידָיו הַקְּדוֹשִׁים זְכוּתָם יָגֵן עָלֵינוּ, שֶׁבְּאַחֲרִית הַיָּמִים יִהְיוּ רֹב הַמַּנְהִיגִים וְהָרָאשִׁים מֵהָעֵרֶב רַב, וְסִימָנִים אֵיךְ לְהַכִּירָם, וְגֹדֶל הַחִיּוּב לְהִתְרַחֵק מֵהֵם וּמֵהֲמוֹנָם, וְהַצֹּרֶךְ לְהִתְפַּלֵּל וּלְהִנָּצֵל מֵהֶם, וּבֵאוּרִים בְּעִנְיָנִים אֵלּוּ – 60 עַמּוּדִים.
מב. הָעֵרֶב רַב וְכָל הַמִּסְתַּעֵף חֵלֶק ט"ז – מַנְהִיגֵי הָעֵרֶב רַב וְהַסִּטְרָא אָחֳרָא – יַלְקוּט מַאֲמָרִים דִּבּוּרֵי נְבוּאָה וְרוּחַ הַקֹּדֶשׁ מֵהַזֹּהַר הַקָּדוֹשׁ וּמֵהָאֲרִ"י הַקָּדוֹשׁ וּמֵהַבַּעַל שֵׁם טוֹב הַקָּדוֹשׁ וְתַלְמִידָיו הַקְּדוֹשִׁים שֶׁבְּאַחֲרִית הַיָּמִים יִהְיוּ רֹב הַמַּנְהִיגִים וְהָרָאשִׁים מֵהָעֵרֶב רַב, וְסִימָנִים אֵיךְ לְהַכִּירָם, וְגֹדֶל הַחִיּוּב לְהִתְרַחֵק מֵהֵם וּמֵהֲמוֹנָם, וְהַצֹּרֶךְ לְהִתְפַּלֵּל וּלְהִנָּצֵל מֵהֶם, וּבֵאוּרִים רַבִּים בְּעִנְיָנִים אֵלּוּ. – 38 עַמּוּדִים.
מג. הָעֵרֶב רַב וְכָל הַמִּסְתַּעֵף חֵלֶק י"ז – לִקּוּט מִסִּפְרֵי קַבָּלָה וּמוּסָר – 58 עַמּוּדִים.
מד. הָעֵרֶב רַב וְכָל הַמִּסְתַּעֵף חֵלֶק י"ח – לִקּוּט מִסִּפְרֵי קַבָּלָה וּמוּסָר – 364 עַמּוּדִים.
בְּסִפְרֵי "הָעֵרֶב רַב" הַנִּזְכָּרִים לְעֵיל:
בָּהֶם מְבֹאָר גֹּדֶל עִנְיַן חִיּוּב הַלִּמּוּד וְלַחֲקֹר מַעֲשֵׂי וְעִנְיְנֵי הָעֵרֶב רַב, וְאֵיךְ שֶׁצְּרִיכִים לִלְחֹם נֶגְדָּם, שֶׁמְּקַלְקְלִים אֶת כָּל עַם יִשְׂרָאֵל בְּכָל הָעוֹלָם כֻּלּוֹ, וְעוֹקְרִים כָּל הַמִּצְווֹת שֶׁבְּתוֹרָתֵנוּ הַקְּדוֹשָׁה. - גַּם מְבֹאָר בָּהֶם הַשָּׂכָר הַגָּדוֹל לְמִי שֶׁעוֹסֵק לְהַצִּיל אֶת עַם יִשְׂרָאֵל מִן הָעֵרֶב רַב, וּמְעוֹרֵר אֶת הָרַבִּים שֶׁלֹּא יִפְּלוּ בְּרִשְׁתָּם חַס וְשָׁלוֹם. - עוֹד מְבֹאָר, שֶׁהָעֵרֶב רַב הֵם רַמָּאִים כִּנְחָשִׁים וְעַקְרַבִּים, כַּמְבֹאָר אֲבָל נְחָשִׁים וְעַקְרַבִּים יֵשׁ בּוֹ. וְזֶה לְשׁוֹנוֹ: וּנְחָשִׁין וְעַקְרַבִּין דִּילֵהּ אִינוּן עֵרֶב רַב. (זֹהַר חָדָשׁ פָּרָשַׁת יִתְרוֹ מַאֲמָר ז' יְמֵי בְּרֵאשִׁית). - עוֹד מְבֹאָר בָּהֶם, גֹּדֶל הַחִיּוּב שֶׁמֻּטָּל עַל כָּל אִישׁ וְאִישׁ לִהְיוֹת בָּקִי בָּהֶם בִּפְרָטוּתֵיהֶם וּבְדִקְדּוּקֵיהֶם, כִּי בְּזֶה תָּלוּי יְסוֹד קְדֻשַּׁת יִשְׂרָאֵל, וּבוֹ תָּלוּי גַּם כֵּן בִּיאַת מְשִׁיחַ בֶּן דָּוִד, כְּמוֹ שֶׁגִּלָּה לָנוּ הָעֵץ חַיִּים בְּהַקְדָּמָתוֹ.
בספר דברי חיים בהשמטות לפרשת ויקהל כתב וזה לשונו, דלפני ביאת המשיח יהיו רוב הרבנים מהערב רב כו', וזה לשון הדברי חיים שם: כי ישראל בעצמן קדושים אך הערב רב כל חסדים דעבדי לגרמייהו עבדו כנראה בעליל שהרבנים והחסידים והבעלי בתים שבדור המה בעונותינו הרבים רובן מערב רב ורוצים לשרור על הציבור וכל מעשיהם רק לגרמייהו לקבל כבוד וממון ולכן אין להתחבר רק אם עובדים באמת שמוסרים נפשם לד' לא לקבל שום תועלת לעצמם, עד כאן עיין שם עוד.
איתא בבני יששכר (מאמרי חודש אדר): כתות הערב רב אשר בקרבנו הם יושבים, מינים מוסרים אפיקורסים, הן המה משורש עמלק הדעת דסטרא אחרא ער"ב ר"ב גימטריא דע"ת [1] כאשר תראה בדורות הללו אשר בעונותינו הרבים נתרבה האפיקורסות, וגם אותן דקיימין כלי חמס על ישראל לפשוט את עורם מעליהם בעצות רעות בחוקים לא טובים ודי למבין, עד כאן. ובזוהר חי פרשת בראשית (דף קי"ג) כתב וזה לשונו: ועתה רוב הדור עם הראשים שלהם הם מערב רב, עד כאן.
[1] ואפשר לפרש דהנה הערב רב כל עבודתם הוא לבלבל הדעת של עם בני ישראל, ובמקום לעורר אותם בתשובה ומעשים טובים ולדעת השכר והעונש, וללמוד ספרי מוסר, מבלבלים השכל שלהם כי עיקר העבודה הוא לבנות המפלגה בדיוק כמו הדור הפלגה, וכך נעשה לנו שם ובונים להם הרבה בנינים ובתי כנסיות, והכל למען לבנות להם שם, וכך עוברים על כל התורה כולה, כי כל העבודה שלהם הוא לבנות העבודה זרה יותר גדולה, ולכן מתדלדלים מטה מטה, כמו שכתוב בעץ חיים בהקדמתו, הקדמה א' וכו'.
הערב רב ישלטו חמישה במינם [סימנם נג"ע ר"ע] ויבנו בתי כנסיות, רק כדי להתגבר בכך על העם כמבואר בזוהר בראשית ("כתם פז" מהגאון המקובל האלוקי עיר וקדוש כמורנו הרבי רבי שמעון לביא זצוק"ל בעל מחבר זמר "בר יוחאי" בדף פ"ה)